You are here

Automatiseren met RES ONE Automation

Een groot deel van onze werkzaamheden als ICT’er bestaat uit arbeidsintensieve, repeterende en onoverzichtelijke taken. Naast dat deze acties vaak voor irritatie zorgen bij zowel uitvoerder als manager, zijn handmatige acties ook nog eens foutgevoelig. De oplossing: inzet van automation.

In deze (licht) technische blog schrijft onze expert Alex over de kracht van automation en licht hij de oplossing RES ONE Automation toe.

De kracht van (op juiste wijze) automatiseren
Waar handmatige taken soms leiden tot (herstel)acties van extra uren of dagen om het gewenste resultaat te bereiken, zit de kracht van automatiseren met name in de voorspelbaarheid van het eindresultaat en de kwaliteit en herbruikbaarheid van de uitgevoerde acties.

Om volledig te profiteren van de voordelen van automatiseren, geldt wel dat dit op juiste wijze ingeregeld dient te zijn. Want automation brengt naast gemak ook uitdagingen! Denk hierbij aan:

  • Het centraal beschikbaar stellen en borgen van scripts.
  • Vindbaarheid van scripts en automationkennis.

 

Het gemak van RES ONE Automation
Wanneer automation ter sprake komt bij klanten adviseer ik hen vaak de oplossing RES ONE Automation in te zetten. Waarom? RES ONE Automation (ROA) is een bewezen tool, die al sinds 2005 op de markt is (eerst onder de noemer RES Wisdom en later RES Automation Manager). Het is een beheersbare, stabiele, schaalbare en veilige oplossing met een intuïtieve beheerinterface (als webconsole of Windows-applicatie), die organisaties in staat stelt automatiseringskennis centraal en uniform te borgen en beschikbaar te stellen.


De mogelijkheden
Binnen RES ONE Automation is het mogelijk zogenaamde modules, projects en runbooks aan te maken, waarmee een centrale plek wordt gecreëerd waarin automatiseringskennis wordt opgeslagen. De modules, projects en runbooks kunnen tot wel tientallen acties bevatten, opgebouwd uit standaardtaken (ROA biedt er meer dan 300) of taken uit connectoren van bijvoorbeeld VMware, Citrix, Microsoft Azure, Microsoft SCCM, MobileIron, ServiceNow, TOPdesk.

Daarnaast kunnen de scrips op basis van verschillende methoden worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld op een bepaald tijdstip, op basis van (de eerste keer) opstarten, zodra een RES ONE Automation agent zich aanmeldt, een bepaalde processorarchitectuur etc. etc.

Met variabelen en parameters kunnen scripts voor meerdere doeleinden gebruikt en hergebruikt worden, denk hierbij aan herinzet binnen multi-tenantscenario’s.

 

De architectuur
Een basis RES ONE Automation omgeving bestaat uit de volgende componenten:

  • Datastore: een SQL, MySQL, Oracle of DB2 database, waarin taken en eventueel bijbehorende software kan worden opgeslagen;
  • Dispatcher: een service die verantwoordelijk is voor de informatiestroom tussen de datastore en de agents. Een dispatcher kan resources cachen, waardoor de load op de datastore wordt verminderd;
  • (Web) Management Console: een centrale managementtool voor het beheer van de RES ONE Automation omgeving;
  • Agents: Linux, Unix, Mac OSX en Microsoft Windows werkstations of servers met geïnstalleerde agentsoftware die geautomatiseerde taken uit kunnen voeren.

Afbeelding: RES ONE Automation environment

Deze omgeving kan eenvoudig worden uitgebreid met meerdere dispatchers, agents en managementconsoles naar gelang de organisatie dit wenst.

 

Cloud Ready
RES ONE Automation is sinds begin 2017 ook verkrijgbaar vanuit de Microsoft Azure Marketplace. Voordeel hiervan is dat na installatie van de agentsoftware direct geprofiteerd kan worden van de mogelijkheden van het product.

 

Automation, What’s Next?
De volgende stap na automatiseren, is het aanbieden en combineren van geautomatiseerde taken en bedrijfsprocessen in workflows voor het verlenen van services. Daarmee wordt het automatiseren nog leuker en efficiënter! Meer daarover in een volgende blog.

Over de auteur

Meer informatie?

Onze experts helpen u graag verder

Met ruim 80 consultants zijn wij dagelijks bezig met het oplossen van complexe vraagstukken rondom de werkplek en het datacenter.

Deel dit artikel

Add comment