You are here

Data & Cloud Expo 2018

Afgelopen week was de jaarlijkse Infosecurity.nl, Data & Cloud Expo. We waren hier met een aantal ICT-Partners collega’s aanwezig. In dit artikel ga ik in op twee van de zeven beursthema’s; Digital Transformation en Data Science & Management. Hierbij probeer ik inzichten te geven en deze te reflecteren met datgene wat ik op de beurs heb gehoord. In het kort, organisaties die digitalisering in hun strategische beleid meenemen en op basis hiervan onder andere datamanagement toepassen overstijgen hun branchegenoten (Westerman, Tannou, Bonnet, Ferraris, & McAfee, 2012).

Digitalisering, iedereen heeft het erover en wil erin mee. Logisch, maar de juiste manier is essentieel en niet eenduidig. De weg naar ‘Digital Mastery’ (Westerman, Bonnet, & McAfee, 2014) is er één waarbij technologie wordt gebruikt om de bedrijfsvoering te transformeren. Om dit te verwezenlijken is het zaak niet alleen de digitale capaciteiten uit te breiden, denk hierbij aan de ‘wat’. Net zo belangrijk zijn de digitale leiderschapscapaciteiten, de ‘hoe’.

Het aardige is bovenstaande uiteenzetting terug te zien in een tweetal seminars. Een voorbeeld is Digital Airport Program Schiphol (Gerzee, 2018). Door het aanstellen van een chief digital officer geeft Schiphol een signaal dat ze digitale leiderschapscapaciteiten in de organisatie verankeren. Er wordt met een visie en governance gewerkt en betrokkenheid gecreëerd. Dit geeft het fundament om met business intelligence en data-analyse de klanttevredenheid, prestaties van het vliegveld en gebouwen en bezittingen te optimaliseren. De rode lijn door het geheel: data.

Als consultant kijk je altijd hoe je de klant het beste vooruit kunt helpen. Het is daarbij belangrijk goed te onderzoeken wat de klantvraag vanuit business perspectief is. We benaderen het daarbij niet vanuit technologisch punt, maar gebruiken technologie en digitale mogelijkheden om daadwerkelijk een use-case op te lossen en waarde toe te voegen. De uiteindelijk toegevoegde waarde komt uit data, de business intelligence.

Een andere inspirerende seminar ging over strategische transformatie met IoT vanuit een consulting perspectief (Constantinidis, 2018). Ook hier werd benadrukt waarde toe te voegen door te werken vanuit heldere use-cases en momentum te creëren in de organisatie. Vanuit daar werden veel aansprekende projecten op het gebied van wildlife en sport getoond. Bij alle voorbeelden is data de sleutel in het vormen van nieuwe businessmodellen. Als business analist ga je hiervan glunderen en zie je de uitdaging. Het generen van business intelligence. Dit door uit data relevante en waardevolle informatie te halen en zodanig weer te geven dat het leidt tot kennis en adequate actie.   

Ben je benieuwd naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van Digital Transformation of Data Management of zit u met business intelligence en analyse vraagstukken? Neem dan gerust contact op.

Referenties

Constantinidis, J. (2018). Strategische transformatie met IoT? De bedreigde neushoorn en de Tour de France laten het zien. Wat zijn uw kansen/uitdagingen? Utrecht: Infosecurity, Data & Cloud Expo.

Gerzee, H. (2018). Digital Airport Programma Schiphol in Vogelvlucht. Utrecht: Infosecurity, Data & Cloud Expo.

Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Press.

Westerman, G., Tannou, M., Bonnet, D., Ferraris, P., & McAfee, A. (2012). The Digital Advantage: How digital leaders outperform their peers in every industry. MITSloan Management and Capgemini Consulting, MA, 2, 2-23.

Meer informatie?

Wij helpen u graag verder

Met ruim 100 consultants zijn wij dagelijks bezig met het oplossen van complexe vraagstukken rondom werkplek, datacenter en beheer van uw ICT.

Deel dit artikel

Add comment